Vaikai „influencerių“ amžiuje: kada nuomonės formuotojų įtaka tampa žalinga?

Šeimos nariai, mokytojai ar draugai dažnai įvardijami kaip pagrindiniai žmonės darantys įtaką vaikams, formuojantys jų pasirinkimus ar pomėgius. Visgi į šį sąrašą vis dažniau patenka ir nuomonės formuotojai arba „influenceriai“, kurių kuriamas turinys užpildo populiariausius socialinius tinklus. Specialistų teigimu, būtent „influencerių“ kuriamas turinys yra viena labiausiai vaikus veikiančių reklamos formų, o jų reklamuojami produktai ar paslaugos dažnai atsiranda norų sąrašuose. Kodėl vaikai yra tokie paveikūs, kada ši įtaka gali tapti žalinga ir kaip savo vaikams gali padėti patys tėvai?

Paveikiausia reklamos forma

„Medical University of Vienna“ atliktos studijos metu paaiškėjo, kad vaikai pernelyg dažnai susiduria su nesveiku maistu reklamuojamu socialiniuose tinkluose, tokiuose kaip „Instagram“ ar „TikTok“. Toks turinys juos pasiekia per „influencerius“ arba, kaip juos praminė Austrijos saugesnio interneto centras, „junkfluencerius“. Žinoma, nesveikas maistas yra ne vienintelė prekė, kurios užsigeisti paskatinti gali nuomonės formuotojų kuriamas turinys.

„Nuomonės formuotojų skleidžiama reklama vaikams, paaugliams yra pati paveikiausia. Jie yra pakankamai atsparūs tiesioginei, „pirk tai“ pobūdžio reklamai televizijoje ar internetinėse platformose, kurią traktuoja kaip trikdį, yra išmokę ją praleisti ar tiesiog ignoruoti. Tačiau „influenceriai“ reklamuodami produktus pateikia juos kaip savo gyvenimo būdo dalį, o jų transliuojamą turinį vaikai aktyviai apdoroja, todėl ši reklama juos pasiekia taip efektyviai“, – sako vaikų psichologė, dr. Lauryna Rakickienė. Pasak vaikų psichologės, „influenceriai“, kuriuos vaikai ar paaugliai seka, yra jiems patrauklūs, jie neretai naudojasi jais kaip savo tapatumo modeliais, o tam tikri prekės ženklai tampa pageidaujami kaip to tapatumo simboliai. Jai antrina ir „Telia Lietuva“ tvarumo projektų vadovė Indrė Bimbirytė-Yun, kuri pastebi, kad nuomonės formuotojai vaikams ar paaugliams dažnai tampa ir sektinais pavyzdžiais. „Nuomonės formuotojai paprastai turi dešimtis ar net šimtus tūkstančių sekėjų, priešingai nei didžiulės ir dažnai nepasiekiamos pramogų pasaulio žvaigždės, jie kuria įtraukų turinį, bendrauja su savo sekėjais, atsako į jų klausimus. Nenuostabu, kad vaikai neretai klaidingai suvokia juos kaip savo pažįstamus ar net draugus. Tai neabejotinai didina nuomonės formuotojų kuriamo turinio įtaką“, – teigia I. Bimbirytė-Yun.

Kaip nepasiklysti ir rasti savo tiesą?

Nors populiariausiuose socialiniuose tinkluose galioja amžiaus cenzai, neleidžiantys jais naudotis jaunesniems nei nurodyta vaikams, juos apeiti pavyksta ne vienam jaunajam internautui. Paprastai pirmąsias socialinių tinklų anketas sukuria būtent tėvai savo vaikams. Tad būtent tėvai ir gali padėti vaikams susigaudyti įtraukiančiame socialinių tinklų pasaulyje, kuriame gausu jų dėmesio reikalaujančio turinio. „Prisijunkite prie tų pačių socialinių tinklų, kuriais naudojasi jūsų vaikas, kad žinotumėte, kokia informacija ten cirkuliuoja ir galėtumėte apie tai kalbėtis. Jei vaikas susižavėjęs vienu ar kitu turinio kūrėju, jį seka, tėvams taip pat verta peržiūrėti bent kelis įrašus, įvertinti, kiek juose yra reklamos, bandymo daryti įtaką. Užmegzkite pokalbį apie nuomonės formuotoją ir jo keliamą turinį su vaiku, pasidalinkite, kokius įrašus matėte patys – taip parodysite, kad domitės tuo, kas įdomu vaikui, stiprinsite ryšį“, – pataria vaikų psichologė L. Rakickienė. Taip pat svarbu vaikui paaiškini, kad nuomonės formuotojo demonstruojami prekių ženklai, išbandomi produktai gali būti ne jų gyvenimo būdo dalis, o darbas, už kurį yra gaunami pinigai. Tai atskirti padės tokie požymiai, kaip reklamos žymėjimas, grotažymės su prekių ženklais ir pan. „Kritinį mąstymą ugdyti padeda ir diskusijos apie atsakingą vartojimą, tvarumą, asmeninių finansų valdymo pamokos. Leiskite laiką su vaiku ir diskutuokite, kodėl tam tikras turinys jam yra toks aktualus, pabandykite jį suprasti. Atvira diskusija ir nuoširdus domėjimasis vaiku gali pasiteisinti kur kas labiau nei kategoriški draudimai, – patarimais dalijasi „Telia“ atstovė I. Bimbirytė-Yun. – O suprasti, kaip veikia internetas, jame prieinamas turinys galima ir žaidimo forma, todėl kartu su informacinių technologijų įmone „CGI“ pristatėme kibernetinio saugumo žaidimą „Spoofy“ padedantį atpažinti grėsmes internete.“ Jei visgi nuspręsite, kad naudotis socialiniais tinklais vaikui dar yra per anksti, teisingas kelias būtų pasinaudoti „Google Family Link“ ir „Family Sharing“ funkcijomis, atitinkamai skirtomis „Android“ ir „Apple“ telefonams. Jos leidžia prie tėvų paskyros pridėti visiškai valdomą vaiko paskyrą, kuri neleis jam atsisiųsti jo amžiui neskirtų programėlių ir suteiks galimybę riboti prie ekrano praleidžiamą laiko kiekį.

lrytas.lt informacija

Komentarai

Komentarų nėra

Parašykite komentarą