Regionuose savo verslus kuriantys moksleiviai sprendžia aplinkosaugos problemas

Kovo mėnesį šalies regionuose vyko internetinės jaunimo verslumo ugdymo organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ jaunųjų bendrovių parodos – „eXpo“, kuriose verslus mokyklose vystantys moksleiviai pristato savo kuriamus produktus ir siūlomas paslaugas. Realią verslo kūrimo patirtį suteikiančios programos „AcceleratorX“ konkursuose dėl geriausios jaunosios bendrovės vardo regionuose varžėsi 452 mokiniai, mokyklose įkūrę net 113 verslų. Pirmąsias vietas Šiaulių ir Alytaus apskričių bei Ukmergės miesto konkursuose užėmusių moksleivių komandų verslo idėjos išsiskyrė dėmesiu aplinkosaugos problemoms.

Pirmąją vietą regioninėje Šiaulių jaunųjų bendrovių „eXpo“ pelnė vienuoliktokė Lėja Linkevičiūtė. Šiaulių universitetinės gimnazijos auklėtinė mokykloje pradėjo savo kosmetikos verslą „PIEVA cosmetics“ ir gamina 100 proc. natūralias kosmetikos priemones, be konservantų ar cheminių priedų. „Į produktų sudėtį įeina tik augaliniai ir eteriniai aliejai. Kol kas naudoju ir bičių vašką, tačiau stengiuosi, kad kuo greičiau mano kosmetika galėtų mėgautis ir veganai, – apie savo verslą pasakoja moksleivė. – Augalinė kosmetika neiššaukia alergijų ir, priešingai nei cheminės sudėties produktai, nedirgina odos, todėl ją gali naudoti tiek patys mažiausi, tiek patys vyriausi šeimos nariai.“

Ypatingai svarbus jau trečius metus kosmetikos gamyba besidominčios moksleivės verslo aspektas – pagarba gamtai. „Mokausi aromaterapijos, stengiuosi pažinti kuo daugiau augalų. Taip pat beprotiškai myliu gyvūnus, aktyviai domiuosi natūralumu. Savo ateitį sieju su gamta – ji neapsakomai mane žavi, tačiau tuo pačiu į gamtą žvelgiu labai pagarbiai ir atsargiai, nes tai – nenuspėjama vieta“, – savo mintimis dalijasi moksleivė. Su meile gamtai Lėjos kuriami produktai atsigręžia ir į žmogų. „Atsižvelgiame į kiekvieno kliento pageidavimus ir kuriame individualią produkciją – tinkančią išskirtinai kliento odai ir odos būklei“, – pasakoja jaunoji verslininkė.

Paklausta nuomonės, kodėl moksleiviams reikalingi verslumo ir finansinio raštingumo įgūdžiai, Lėja atsako, kad verslo kūrimo džiaugsmai ir vargai gali užklupti netikėtai, todėl šios žinios tikrai nepamaišys. „Prieš įsteigiant savo jaunąją bendrovę, apie verslumą ir finansinį raštingumą nenutuokiau ničnieko“, – teigia ji. Verslo kūrimo patirtys mokykloje taip pat ugdo ir kitus šiandienos karjerai nepaprastai svarbius įgūdžius, apie tai pasakoja ir Lėja. „Nemėgstu su svarbiais asmenimis bendrauti internetu, todėl nuotoliniu būdu vykusi Šiaulių jaunųjų bendrovių „eXpo“ man buvo didžiulis iššūkis. Kadangi kitaip neišėjo, teko per save perlipti ir iššūkį priimti – ir viskas pavyko! Konkurse vystant savo el. prekybos sprendimą, bendraujant su verslo komisijos nariais, išmokau sau išsikelti tikslus ir pažinti pirkėją, o internetinėje jaunųjų bendrovių parodoje sulaukiau puikių patarimų, įkvepiančių paskatinimų ir malonių žodžių, už kuriuos esu labai dėkinga, – įspūdžiais dalinasi L. Linkevičiūtė. – Be galo daug išmokau ir iš savo nuostabios ekonomikos ir verslumo mokytojos Kristinos Nosamienės – ir ekonomikos žinių, ir tikėjimo tuo, ką darau, ir, svarbiausia, paprastumo“, – už pamokas mokytojai dėkoja vienuoliktokė.

Geriausia Šiaulių regiono jaunąja bendrove paskelbtą „PIEVA cosmetics“ apdovanojo „Lietuvos Junior Achievement“ strateginis poveikio investuotojas SEB bankas. Antrąją vietą Šiaulių regiono konkurse pelnė įvairius produktus iš perdirbto plastiko 3D spausdintuvu gaminanti Šiaulių Juliaus Janonio gimnazijos komanda „ETEC“. Prizą jaunajai bendrovei įsteigė Šiaulių prekybos, pramonės ir amatų rūmai. Trečiosios vietos laimėtoją, daugkartinio naudojimo mikropluošto rankšluostėlius gaminančią Šiaulių Juliaus Janonio gimnazijos jaunąją bendrovę „MICRO“ pasveikino UAB „Splius“.

Regioninėje Alytaus jaunųjų bendrovių „eXpo“ pirmąją vietą laimėjo Alytaus Jotvingių gimnazijos mokiniai Armandas Stepanavičius, Melita Zavestauskaitė, Laura Miglinaitė ir Nojus Nedzinskas. Susibūrę į komandą ir įsteigę jaunąją bendrovę „Armelano“, moksleiviai gamina ekologiškus medžiaginius maišelius su paveikslėliais ir atšvaitais, kurių išskirtinį dizainą išsirinkti gali pats pirkėjas.

Mintis mokykloje įkurti savo verslą jaunuoliams gimė iš noro spręsti opias problemas ir atkreipti visuomenės dėmesį į svarbias temas. „Mūsų medžiaginiai maišeliai yra daugkartinio naudojimo. Parduotuvėje vienkartinius plastikinius maišelius pakeičiant mūsų gamybos, mažinamas plastiko naudojimas. Kurdami šiuos maišelius pagalvojome ne tik apie gamtos išsaugojimą – prie krepšelių šonų prisiūti atšvaitai saugo žmones nuo nelaimių tamsiuoju paros metu“, – produkto idėją aiškina moksleiviai.

Alytaus Jotvingių gimnazijos auklėtiniai pasakoja konkurse įgiję daug patirties. „Tobulinome komandinio darbo įgūdžius, kūrėme savo elektroninę parduotuvę, kurioje, beje, netrukus pradėsime prekybą. Taip pat gavome daug naudingų verslo profesionalų patarimų ir, žinoma, smagiai praleidome laiką“, – įspūdžiais dalinasi moksleiviai. Anot jų, patirtis dar mokykloje kuriant savo verslą išmoko elgtis su pinigais ir yra puiki investicija į ateities karjerą.

Jaunąją bendrovę „Armelano“ įkūrusius ir pirmąją vietą Alytaus regiono jaunųjų bendrovių „eXpo“ laimėjusius moksleivius apdovanojo SEB bankas. Antrosios vietos nugalėtoją, vienetines rankų darbo atvirutes gaminančią Alytaus Adolfo Ramanausko-Vanago gimnazijos moksleivių komandą „KæN“ pasveikino UADBB „Draudimo brokerių aljansas“. Trečiąją vietą konkurse užėmė Alytaus Putinų gimnazijos jaunoji bendrovė „Širdis apsalo aromatu“, pirkėjams siūlanti kietąjį šampūną ir ekologiškus rankų darbo muiliukus. Komandą apdovanojo UAB „Prevence Legal“. Alytaus regiono „eXpo“ taip pat apdovanota geriausia jaunoji bendrovė 5–8 klasių kategorijoje. Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos įsteigtą prizą laimėjo Alytaus Šaltinių progimnazijos mokinių komanda „Okone būk iconic“, parduodanti natūralius, išskirtinius – linksmus ir spalvingus vonios produktus.

Atskiras jaunųjų bendrovių konkursas surengtas ir Ukmergės mieste. Pirmąją vietą čia laimėjo Ukmergės Jono Basanavičiaus gimnazijos devintokių Gabijos Minkštimaitės, Austėjos Pesliakaitės, Austėjos Navickaitės ir Lukos Kaminskaitės įkurta jaunoji bendrovė „Fast talkers“.

Moksleivės gamina higienos priemones, kurių unikalumas slypi etiketėje. „Nors vartotojams ir svarbu žinoti, už ką jie moka pinigus, dažnai pirkti pasirenkamos higienos priemonės turi sudėtingą sudėtį, neaiškias sudedamąsias dalis. Tai produktai, kuriuos dažniausiai randame prekybos centruose, higienos priemonės, kurios yra lengviau prieinamos, tačiau ne visada natūralios. Norėdami šią problemą išspręsti mes sugalvojome sukurti aiškiai vartotojams suprantamos sudėties produktą. Sprendimas inovatyvus, nes mūsų kuriamų higienos priemonių sudėtį sudaro itin nedaug ingredientų, kurių pagrindiniai – išgaunami iš augalų. Ir visi jie natūralūs! Be to, mūsų produktai išsiskiria ir originaliomis formomis bei kvapais“, – apie kūrybišką verslo idėją pasakoja jaunosios antreprenerės. Šiuo metu daugiausia laiko devintokės skiria muilų gamybai, kuriais ir prekiauja, tačiau ateityje, kaip pasakoja, bendrovės asortimentą papildys dezodorantais ir lūpų balzamais.

Ukmergės Jono Basanavičiaus gimnazijos auklėtinės pritaria bendraamžiams – verslumo ir finansinio raštingumo įgūdžiai moksleiviams būtini. „Verslumas ugdo ir problemų sprendimo, komandinio darbo įgūdžių, taip pat mokomasi nesėkmę priimti kaip augimo proceso dalį. O finansinis raštingumas padeda suprasti pinigų vertę – finansiškai išprusę moksleiviai suvokia biudžeto ir taupymo svarbą“, – mintimis dalijasi mokinės. Išvardintus įgūdžius moksleivės tobulino ir regioniniame jaunųjų bendrovių konkurse. „Išmokome bendrauti su klientais, suprasti jų norus, kūrėme savo el. prekybos sprendimą ir susipažinome su skaitmeninės rinkodaros pagrindais. Iki šio konkurso itin daug dėmesio rinkodarai neskyrėme, tad tikrai džiaugiamės patobulėję šioje srityje ir dabar tam skirsime daugiau savo laiko“, – ateinančius darbus jau planuoja moksleivės.

Pirmąją vietą laimėjusiai „Fast talkers“ komandai prizą įsteigė SEB bankas. Antrąją vietą užėmusią Ukmergės Antano Smetonos gimnazijos jaunąją bendrovę „Eco Bagis“ pasveikino „bzn start“. Moksleiviai kuria visiškai ekologišką verslą – gamina daugkartinius pirkinių maišelius ir taip skatina žmones naudoti mažiau plastiko. Trečioji vieta atiteko senus drabužius atnaujinančiai Marijampolės Sūduvos gimnazijos mokinių komandai „NapoNeki“. Jauniesiems antrepreneriams prizą įsteigė „Eventum Group“.

„Lietuvos Junior Achievement“ yra švietimo organizacija, jaunimo antreprenerystės ir finansinio raštingumo ugdymo programų lyderis Lietuvoje. Organizacijos programas finansuoja privatūs rėmėjai ir fondai: strateginiai poveikio investuotojai SEB bankas ir „Moody‘s“ bei strateginiai investuotojai „UPS“ ir „Narbutas“. Daugiau informacijos apie organizaciją rasite svetainėje.

„Lietuvos Junior Achievement“ informacija

Komentarai

Komentarų nėra

Parašykite komentarą